Een sterk fundament

Een hardloper moet meer doen dan alleen lopen om optimaal te kunnen presteren. Omdat de hardloper continu op één been staat en zich zo efficiënt mogelijk voorwaarts wil verplaatsen, vraagt dat specifieke training van kracht, coördinatie en mobiliteit die op die behoefte aansluit. Dé belangrijkste voorwaarde voor efficiënt hardlopen is een systeem waarin de zogenaamde elastic recoil optimaal werkt. Met elastic recoil bedoel ik de "gratis" energie die het lichaam loslaat nadat structuren onder een kracht worden uitgerekt. In ons lichaam zijn zeer veel van deze mechanismen aanwezig, waarvan sommige een geweldige toevoeging zijn op de loopbeweging. Als de hardloper in staat is deze te benutten, wordt deze direct een efficiënte loper. 

Een sterk en specifiek getraind fundament zorgt ervoor dat het lichaam in staat is deze mechanismen te benutten. Het maakt je bovendien weerbaar tegen blessures. Tijdens de hardloopcoaching zal ik je daarom altijd motiveren dit een onderdeel te maken van jouw training: alleen dan haal je het beste uit jouw hardloopprestaties. Waar een fietser vooral concentrisch werkt, heeft de hardloper vooral baat bij isometrische en excentrische belasting.  We streven specifieke training na van de structuren die je ook nodig hebt om goed te lopen. Dat betekent dat we deze willen vormen zodat zij zoveel mogelijk de eigenschappen van een veer krijgen. Zo loop jij sneller, en zuiniger!  

Wil jij weten hoe je jouw fundament kunt versterken? Of ben je benieuwd waar jouw zwakke schakels liggen? Boek dan een analyse of privé training, of neem contact met mij op voor de mogelijkheden.

Heb je een vraag? Neem contact met mij op.


Let's Go Running!

René Koolwijk

rene@letsgorunning.nl

AMSTERDAM | RHENEN | WAGENINGEN

BTW: NL002114327B08 | KVK: 66166284