Drempels

Anaerobe drempel, aerobe drempel of lactaatdrempel. Het is opvallend dat veel lopers bijna obsessief bezig zijn met deze "fysiologische" afkappunten bij het inrichten van hun trainingen. Dat komt ten dele doordat ook grote hardloopbladen als Runner's World vaak de nadruk leggen op het belang van trainingen rondom drempels. De focus op deze zogenaamde drempels is echter te smal en kan daardoor leiden tot een ineffectief trainingsresultaat.  

 

Er zijn verschillende redenen om je niet blind te staren op deze drempels. Maar misschien de meest in het oog springende kwam ik laatst tegen op Strava. Eén van de lopers die ik begeleid, postte recent een van zijn trainingen. De titel van zijn training was simpel:

  

"Drempel".

 

Dat lokte onmiddellijk reactie uit. Eén van die reacties was de vraag:

 

"Welke drempel?"

 

En dan zijn antwoord: 

 

"Die van de voordeur".

 

Staar je niet blind op drempels of resultaten van één training. Waar de meeste lopers hun grootste voordeel kunnen behalen is consistentie: vaak en regelmatig lopen is de sleutel tot succes. Dé belangrijkste drempel is die van je voordeur. 

 

 

Let's Go Running | Hardloopbegeleiding en coaching | Trainingsschema's | Clinics | Privé hardloop training | Consult | Contact

Heb je een vraag? Neem contact met mij op.


Let's Go Running!

René Koolwijk

rene@letsgorunning.nl

AMSTERDAM | RHENEN

BTW: NL002114327B08 | KVK: 66166284